Oudste dochter van de president én adviseur Ivanka Trump houdt zich dan misschien niet meer bezig met de dagelijkse leiding over haar modebedrijf, ze blijft er wel mee adverteren door kleding, sieraden en schoenen van eigen fabricaat te dragen, zowel privé als tijdens officiële bijeenkomsten.
Volgens The Wall Street Journal droeg de ‘first daughter’ haar eigen producten in ruim twee derde van haar berichten op Instagram, Twitter en Facebook. Berichten waarmee ze haar officiële activiteiten in overheidsdienst vastlegt.
Volgens Business Insider waren 6 van de 24 outfits die Ivanka in november en december droeg voorzien van haar eigen jurken, tassen of schoenen. De items werden geïdentificeerd door modewebsite Star Style.
En dan hebben we het nog niet eens over wat Ivanka allemaal droeg in socialmediaposts die niet met haar werk in overheidsdienst te maken hadden of die juist wel een publiek karakter droegen, maar die niet op social media verschenen.
http://instagr.am/p/Bck-rcYFmiT
De randen van het toelaatbare
Ivanka heeft weliswaar de dagelijkse leiding over haar modebedrijf ondergebracht in een trust dat gerund wordt door haar schoonfamilie, ze zit er nog dicht op en blijft financiële informatie over het bedrijf ontvangen, alsmede een jaarlijks aandeel in de winst van enkele miljoenen dollars.
Anders dan haar vader, wiens presidentiële status hem beschermt tegen belangenverstrengeling, is het Ivanka verboden om merken te promoten waar zij van profiteert of om "producten, mensen of bedrijven te steunen". Die ethische richtlijnen zijn er niet voor niets: ze moeten voorkomen dat overheidsambtenaren hun ambt misbruiken voor hun eigen gewin.
Ivanka heeft wel het een en ander gedaan om zich van haar eigen merk te distantiëren, zoals het scheiden van haar persoonlijke socialmedia-account en die van haar bedrijf. Ook zijn haar afbeeldingen verwijderd van marketingmateriaal van haar onderneming. Toch vinden experts op het gebied van ethiek dat ze weliswaar de wet niet overtreedt, maar dat ze niet genoeg doet om belangenverstrengeling te voorkomen.
"Ivanka Trump verkent de grenzen van de federale wetgeving die overheidswerknemers verhindert hun positie te misbruiken voor persoonlijk gewin", aldus Guian McKee, professor presidentiële studies aan de universiteit van Virginia, tegen The Wall Street Journal.
http://instagr.am/p/Bc2u5pvlxuN
Ivanka ontkent dat winst haar drijfveer is, laat ze in een reactie weten tegenover The Wall Street Journal. Als bewijs voerde ze aan dat ze geen geld ontvangt voor haar baan in het Witte Huis.
"Als bedrijfsgroei en winst maken mijn drijfveren waren, dan was ik wel in New York gebleven", zei ze in een commentaar tegen de zakenkrant.
Natuurlijk heeft Ivanka's prominente regeringsbaan haar bekendheid in zowel binnen- als buitenland een flinke duw gegeven, waarmee ze een veel breder persoonlijk platform heeft verworven dan ze anders gehad zou hebben.
Walter Shaub, oud-voorzitter van de ethische overheidscommissie onder zowel Obama als Trump, noemde woensdag bij CNN Ivanka's verweer "lachwekkend".
"Ze is een van de weinigen in het Witte Huis die zich niet heeft gedistantieerd van haar financiële belangen. Daardoor moet ze zich continu nóg bewuster zijn van wat ze doet", aldus Shaub, die daaraan toevoegde dat Ivanka haar financiële belangen had kunnen afstoten of haar winst had kunnen doneren nu ze een officiële positie bekleedt.
'Een marketinggenie'
Ivanka's merk is rond haar persoonlijkheid gebouwd. De afgelopen jaren heeft ze zich in de markt gezet als 'kampioen van de werkende vrouw'. Ze publiceerde vorig jaar ook een boek daarover: Women Who Work: Rewriting the Rules for Success waarin ze advies geeft over het behalen van persoonlijke en carrièredoelen.
Tijdens de presidentsverkiezingen vermarkte Ivanka, een van Trumps belangrijkste adviseurs, regelmatig haar producten. In juli 2016 verscheen op haar Twitteraccount een foto van haar terwijl ze de Republikeinse Conventie toesprak. Daarbij zat een link naar de jurk die ze droeg, met de oproep om "Ivanka's look te shoppen". Diezelfde dag was de jurk van 158 dollar uitverkocht.
Shop Ivanka's look from her #RNC speech: https://t.co/ma42A92DYa #RNCinCLE pic.twitter.com/DwHvSOu8Ue
— Ivanka Trump (@IvankaTrump) July 22, 2016
Veel mensen denken dat Ivanka zich sterk bewust is van wat ze in het openbaar draagt - en wat op haar online accounts verschijnt - en dat ze weet dat ze media-aandacht krijgt, waaronder die van modesites die door retailers betaald worden op basis van wat ze via de site verkopen.
"Ivanka is een marketinggenie", aldus CNN-correspondent Cristina Alesci woensdag op CNN. "Dus ze weet dat wat ze draagt de aandacht krijgt".
Ivanka's marketingpraktijken begonnen pas echt op te vallen na de verkiezingen. Tijdens de presidentiële overdracht, waar Ivanka nauw bij betrokken was, droeg Ivanka tijdens een uitgebreid interview met CBS News een collier ter waarde van 11.000 dollar, iets wat als een boemerang terugkwam.
Veel artikelen die Ivanka daarna in overheidsdienst droeg - en waarover vaak door modesites werd bericht, inclusief links om de aankoop te doen - waren kort daarop uitverkocht. CNN berichtte eerder deze week dat de first daughter de "Ivanka Trump cold-shoulder sweater jurk" droeg tijdens een NASA-evenement op 11 december en dat kort daarop de jurk op de website van Macy's uitverkocht was.
Volgens The Wall Street Journal droeg Ivanka regelmatig items die ná maart op de markt kwamen, en niet alleen producten die al bestonden voordat ze in het Witte Huis kwam te werken. Ivanka koopt overigens al haar kleren en accessoires zelf en krijgt ze niet gratis van haar eigen bedrijf.